Een dag op Jenaplanschool WIJland

Een voorbeeld van een schooldag

Wat leuk dat je meekijkt! Hieronder lees je hoe een dag op onze school er uit ziet. Wil je een keertje in het echt meekijken? Dat mag altijd! Neem contact met ons op en maak een afspraak!

 

Start schooldag

De kinderen komen vanaf 08.00 binnen en gaan naar hun stamgroep. Om 08.15 starten we de dag in de kring. We bespreken actualiteiten en het dagprogramma. Ook is er ruimte voor – afwisselend – verhalen van kinderen, spelvormen of automatiseringsoefeningen.

Aan het werk

Om 8.30 start de eerste blokperiode. Voor groep 3 is dit Veilig Leren Lezen, voor groep 4 t/m 8 Alles in 1. De kinderen krijgen indien nodig instructie en gaan hierna zelfstandig aan het werk. Zijn ze klaar, dan kunnen ze aan de slag met vooraf afgesproken activiteiten die aansluiten bij de leerdoelen van die week.

Fruitpauze

Om 10.15 is het fruitpauze en tijd om lekker buiten te spelen.

Terug in de groep


Wanneer de kinderen weer in de groep komen, lezen ze eerst in hun zelfgekozen boek uit de bibliotheek. Op vaste momenten in de week kan dit ook duo-lezen of tutorlezen zijn. 
Hierna volgt de tweede blokperiode: rekenen. Kinderen werken op eigen niveau in hun werkboeken. 
Instructie, samenwerken en zelfstandig werken wisselen ook hier elkaar weer af.

Om 12.00 is het middagpauze


Kinderen krijgen vanuit school melk, thee of bouillon aangeboden. Hierna spelen ze gezamenlijk buiten. Op het plein is veel te doen: kinderen kunnen klimmen, klauteren, spelen met materialen, voetballen in de pannakooi, tafeltennissen etc…

Hierna vinden over het algemeen lessen plaats die gerelateerd zijn aan het huidige thema. Wereldoriëntatie is hierbij ons uitgangspunt. Kinderen gaan aan de slag met hun onderzoeksvragen, maken muurkranten, bereiden presentaties voor of werken aan eigen doelen.
 Wekelijks vinden er lessen als muziek en handvaardigheid plaats.

Vanuit het programma ‘Tijd voor Toekomst’ met als doel het creëren van gelijke kansen voor kinderen, worden er tevens verschillende workshops aangeboden. Dit wordt gedaan in blokken van 6 weken. Hierbij kun je denken aan pianospelen, schaken, programmeren, striptekenen etc..

Afsluiting van de dag

Rond 15.00 komt de stamgroep samen om de dag af te sluiten. Elke dag wordt er voorgelezen en wordt de dag besproken: hoe is het gegaan? Wat hebben we geleerd? Wat nemen we mee? 
De dag eindigt om 15.15.

Afwisselend is er gymnastiek, worden er spreekbeurten gehouden, is er ’s middags een schoolbrede viering en wordt er door de kinderen gekookt.

 

Kluisjes voor de tassen en spullen

Je spulletjes kunnen in je eigen kluisje op school.

Kind in de klas

Je kunt in de klas aan het werk of op een ander fijn plekje.

Lekker even rustig voor jezelf lezen op je favoriete plekje.

Kinderen aan het woord

“De vieringen aan het einde van een thema zijn leuk. Je mag dan
 een toneelstukje doen, iets presenteren of iets anders doen. Je 
leert er veel van.”

“Je doet veel verschillende dingen. Ik houd van muziek.”

“Je krijgt veel vrijheid binnen opdrachten.”

“Je kiest zelf in plaats van dat er voor je wordt gekozen.”

“Als je je vervelend voelt of niet fijn, kun je dat gewoon zeggen. 
Je voelt je gelijk beter als je er samen over praat.”

“We leren het eerst zelf op te lossen als er een probleem is zodat we niet direct naar juf of meester hoeven te gaan”

“Je bent veel bezig met wat jou interesseert en je experimenteert
veel.”

“Ik vind het leuk om de jongere kinderen te helpen.’’

“Die tijdlijnen zijn mooi geworden. Ik vind handvaardigheid van 
meester Stephan zo leuk!”