Lesmethodes
Taal, spelling, lezen en wereldoriëntatie
De methode die wij gebruiken voor samenhangend onderwijs heet Alles in 1. In deze methode komen alle aspecten samen in een mooi pakket dat we kunnen inzetten bij onze thema’s. Onderdeel van de methode Alles-in-1 is Alles-apart. Deze methode omvat programma’s voor wereldoriëntatie, spelling, taal en lezen.
De methode sluit heel goed aan bij het Jenaplanonderwijs waarin we gedurende het jaar werken in thema’s. Binnen het thema koppelen we alle onderdelen aan elkaar. Zo leren kinderen op een samenhangende manier kennis en vaardigheden. Dit werkt beter dan de vaardigheden zoals lezen loskoppelen van de kennis. Als je teksten leest en begrijpt en ze ook nog te maken hebben met het thema waar je op dat moment met de hele klas mee bezig bent, dan blijft het veel beter hangen.
Ook onze extra lessen sluiten aan bij deze thema’s.
Rekenen
Voor het rekenen hanteren we de methode Getal & Ruimte junior. Deze methode geeft ruimte om in een week vier dagen lang met hetzelfde onderwerp bezig te zijn. Bijvoorbeeld het voorbereiden, oefenen én toepassen van de tafel van drie. Voor de kinderen is het heel fijn dat je een week lang met hetzelfde bezig bent. Dit brengt structuur aan hetgeen je aan het leren bent.
Ook zit er veel differentiatie in deze methode. Dat houdt in dat kinderen die meer aankunnen dat binnen de methode kunnen doen. Kinderen die juist wat extra uitleg nodig hebben krijgen dat ook binnen de methode. Zo kun je dus toch in alle leerbehoeften voorzien met 1 methode.
Voor het rekenen kiezen we bewust voor een boekenmethode. Digitaal zetten we vooral in voor de automatisering en de verrijking. Met deze rekenmethode krijgen de kinderen daarnaast ook een voorproefje op het rekenen in de volgende groepen. Je maakt bijvoorbeeld in de onderbouw al kennis met het klokrekenen, terwijl daar pas in de bovenbouw op wordt getoetst. Zo zorg je er voor dat ze een voorsprong opbouwen waar ze later veel profijt van hebben.
Tutorlezen
Om de leesvaardigheid te bevorderen lezen de kinderen elke week uit een door hun gekozen boek met hun tutor. Kinderen uit de midden- en bovenbouw worden aan elkaar gekoppeld. Soms gaan de koppelingen ook door elkaar. Dat verschilt per periode. Het jongste kind leest hardop en het oudste kind kijkt en leest mee.
Hiervoor gebruiken we bijvoorbeeld voor groep 3 boeken uit de eigen methode. De oudere kinderen mogen ook een boek lenen uit de bibliotheek in de school.