HVO & GVO

Over HVO

Bij humanistisch vormingsonderwijs onderzoeken kinderen levensvragen op een interactieve, speelse en creatieve manier. Het geeft kinderen de gelegenheid om zo een eigen waardenbesef en een eigen kijk op het leven te ontwikkelen. De dialoog tussen kinderen neemt een belangrijke plaats in. Daarnaast is er ruimte voor het onderzoeken van overeenkomsten en verschillen tussen humanisme en andere levensbeschouwingen.

De kinderen:

  • onderzoeken in de lessen hun eigen ervaringen en ideeën;
  • leren zelf keuzes te maken en te verantwoorden;
  • worden aangemoedigd te communiceren over wat ze denken, voelen, willen en doen;
  • leren open te blijven staan voor de mening van anderen.

De lessen gaan over thema’s als vriendschap, de toekomst, emoties, feest etc..

 

Over GVO

Kinderen zitten vol vragen. ‘Wie ben ik? Bestaat er een God? Waar ga je heen als je doodgaat?’ ‘Komt mijn konijn in de hemel?’ ‘Hoe maak ik het goed met mijn vriendin?’ Het protestants godsdienstig vormingsonderwijs (PC GVO) helpt kinderen om een eigen antwoord op deze vragen te vinden.

Het protestants godsdienstig vormingsonderwijs wil kinderen laten ervaren wat het geloof in God kan betekenen, voor mensen van toen en kinderen van nu. Je kind luistert naar Bijbelse en levensbeschouwelijke verhalen en gaat op ontdekkingsreis naar de betekenis. Wat heeft een verhaal ons te vertellen? Zijn er overeenkomsten met situaties in de klas, thuis of wat je ziet op het Jeugdjournaal? Je kind ontdekt onder meer het verhaal achter de feestdagen, symbolen en rituelen in het christelijk geloof.

Met speciale lesmethoden en gevarieerde werkvormen, zoals rollenspel, kringgesprek en creatieve opdrachten, inspireert de vakdocent om een eigen levensvisie te ontwikkelen. Wat vindt, voelt en gelooft je kind? Welke waarden en normen zijn belangrijk? Aan de hand van de verhalen krijgt je kind gereedschap om zijn of haar eigen visie te verwoorden. In de lessen leren we daarbij om respect te hebben voor anderen en hoe zij in het leven staan.

Er is tijd en ruimte voor gesprekken over persoonlijke ervaringen. Dat kan gaan over ingrijpende gebeurtenissen zoals ziekte en verlies of veranderingen zoals verhuizen. Maar ook over de omgang met andere leerlingen. Hoe reageer je op onbegrip, ruzie en pestgedrag? In een sfeer van wederzijds vertrouwen kunnen de kinderen aan elkaar en de docent hun eigen verhaal vertellen. De docenten werken zorgvuldig aan een veilige lessituatie zodat alle kinderen tot hun recht komen